Do’s and dont’s op de werkvloer
Op de werkvloer gelden er veel geschreven én ongeschreven regels. Maar wat kan er wel en wat is nou echt een No Go. Er zijn veel verschillende werkplekken en overal gelden andere normen en waarden. Toch zijn er een aantal algemene regels die bijna overal gehanteerd worden. De Do’s en Dont’s op de werkvloer vind je hieronder.
Dont’s
Kleding
Vind je het prettig om in een joggingsbroek te lopen of draag je graag een pet. Dan kan je dit op de werkvloer beter niet doen. Kijk goed naar wat gebruikelijk is op je werkplek of vraag je werkgever of er kledingvoorschriften zijn.
Telefoon
Tegenwoordig is het heel normaal om een telefoon bij je te hebben. Dit is op de werkvloer wel even anders. Het is de bedoeling dat je telefoon zoveel mogelijk in je zak blijft. De hele tijd appen of je social media checken kan echt niet. Ook hier is het handig om je werkgever te vragen wat gebruikelijk is. Wanneer er geen duidelijke regels zijn, moet je die telefoon lekker in je zak houden.
Taalgebruik
Je moet goed weten wat je wel en niet kan zeggen. Zoals schelden, racistische of seksistische grappen kun je beter achterwege laten. negatieve opmerkingen maken over je baas of collega’s is vanzelfsprekend niet acceptabel. Blijf altijd netjes en respectvol tegenover iedereen ook als er een feestje is waar iedereen wat losser is.
Te laat komen
Dit is echt een no-go. Het komt over dat je werk je eigenlijk niet interesseert. Het kan altijd een keer voorkomen dat je te laat bent, maar dit moet niet structureel worden. Als je structureel te laat bent kan dit zelfs een reden zijn voor ontslag. Dit geldt ook voor te vroeg weg gaan. Op tijd komen en je houden aan je aantal uren is de basis voor een goede werkhouding.
Do’s
Werk afmaken
Het is belangrijk dat je je werk af maakt. Ben je bijna vrij en moet je nog even snel wat afmaken zal ik dat vooral doen, wees dan niet te beroerd om wat langer te blijven. Je laat een goede indruk achter en collega’s waarderen het als je je werk af maakt.
Anderen helpen
Wanneer je in een team werkt is samenwerken heel belangrijk. Je werkt samen aan iets en je probeert je collega’s te helpen waar nodig. Als je collega’s graag helpt, willen ze jou ook helpen en hierdoor krijg je een prettige werksfeer.
Neem initiatief
Een rondje koffie voor je collega’s of actief meedenken aan oplossingen tijdens het werk, je collega’s zullen het waarderen als je laat zien dat je je betrokken voelt bij de organisatie.
Wees daadkrachtig
Houd je aan de afspraken die je maakt. Je leidinggevende en je collega’s zullen het waarderen dat je doet wat je beloofd hebt. Je komt hierdoor als een betrouwbaar persoon over. Wanneer je een keer niet je afspraken na kan komen laat je dit tijdig weten aan je werkgever en aan de desbetreffende collega’s. Zo hou je ook je collega’s blij, wat erg belangrijk is voor het teamgevoel.
Nog een tip: blijf altijd positief en zet je beste glimlach op!